Top 10: Najčastejšie psychologické taktiky obchodníkov

Obchodníci sa už stáročia spoliehajú na rôzne psychologické taktiky, aby presvedčili ľudí k nákupu produktov či služieb. V dnešnej dobe, keď je trh preplnený ponukami, sú tieto metódy ešte prepracovanejšie a efektívnejšie. Od využívania sociálneho dôkazu až po vytváranie ilúzie nedostatku, obchodníci využívajú poznatky z psychológie na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Zvoľ top desiatku

Card image cap
(1)

Princíp reciprocity

Ľudia majú tendenciu oplácať láskavosť. Ak niekomu niečo ponúknete (napr. pomoc, kompliment, malý darček), bude cítiť povinnosť vrátiť vám to. Príklad: Ponúknite pomoc alebo výhodu skôr, ako niečo žiadate.

Card image cap
(1)

Princíp sociálneho dôkazu

Ľudia majú tendenciu nasledovať ostatných, najmä ak sú si neistí. Ak ukážete, že iní ľudia robia alebo schvaľujú to, čo navrhujete, je väčšia pravdepodobnosť, že vás budú nasledovať. Príklad: 90 % našich zákazníkov odporúča tento produkt.

Card image cap
(1)

Framing efekt

Rovnaká informácia môže vyvolať odlišné reakcie v závislosti od toho, či je podaná pozitívne alebo negatívne. Príklad: Ak povieme, že "produkt má 90 % úspešnosť," môže to znieť atraktívnejšie ako "produkt má 10 % neúspešnosť," hoci ide o rovnaké údaje.

Card image cap
(0)

Princíp autority

Ľudia majú sklon dôverovať odborníkom alebo autoritám. Ak preukážete svoju odbornosť alebo podporíte svoje tvrdenia názorom odborníka, zvýši to vašu presvedčivosť. Príklad: Používajte certifikáty, odborné tituly alebo dôkazy odbornosti.

Card image cap
(0)

Princíp nedostatku

Keď je niečo vzácne alebo limitované, jeho hodnota stúpa. Ak zdôrazníte, že ponuka je časovo alebo množstvom obmedzená, ľudia budú motivovanejší konať. Príklad: Táto ponuka je platná len do zajtra.

Card image cap
(0)

Princíp záväzku a konzistencie

Ľudia chcú byť konzistentní so svojimi predchádzajúcimi rozhodnutiami. Ak ich presvedčíte urobiť malý záväzok, pravdepodobne budú pokračovať v súlade s týmto záväzkom. Príklad: Požiadajte niekoho o malú láskavosť, neskôr bude pravdepodobnejšie ochotný pomôcť vo väčšej miere.

Card image cap
(0)

Princíp sympatie

Ľudia sú ochotnejší súhlasiť s niekým, koho majú radi alebo ku komu majú pozitívne pocity. Vytvorte priateľskú atmosféru a ukážte úprimný záujem o druhú stranu. Príklad: Nájdite spoločné záujmy a buďte empatickí.

Card image cap
(0)

Používanie emócií

Emócie majú silný vplyv na rozhodovanie. Využívajte príbehy, metafory a emocionálne nabité argumenty, aby ste ľudí oslovili na hlbšej úrovni. Príklad: Rozprávajte príbeh o tom, ako váš produkt zmenil niekoho život.

Card image cap
(0)

Aktívne počúvanie

Ľudia majú radi, keď sa cítia pochopení. Ak ich aktívne počúvate, prejavíte záujem a reagujete na ich potreby, budú ochotnejší vám dôverovať. Príklad: Opakujte ich názory a otázky vlastnými slovami, aby ste ukázali, že rozumiete.

Card image cap
(0)

Princíp kontrastu

Porovnanie môže zvýrazniť atraktivitu vašej ponuky. Predstavte menej výhodnú možnosť predtým, ako ponúknete tú, ktorú chcete presadiť. Príklad: Táto drahšia možnosť má menej funkcií, no naša ponuka za nižšiu cenu má všetko, čo potrebujete.

Zdieľaj článok:
ARGO
ARGO

Výbery najlepších aplikácií, filmov, hier a hudby. V prípade, že chcete mať vašu vlastnú top 10-ku na Argu, tak nám napíšte na www.argo.sk@gmail.com