Ako vytvoriť web stránku a e-shop, ktorý predáva

Chcete si vytvoriť web stránku pre firmu, e-shop na predaj produktov, online portfólio alebo blog? Pre niekoho kto sa až tak nevyzná do IT to môže byť náročná úloha, ale tento návod vám poskytne všetky podstatné informácie, o tom na akých základoch funguje internetová stránka a akým spôsobom si ju vytvoriť alebo si jej tvorbu objednať.

Čo je web stránka?

Web stránka je internetové sídlo alebo adresa, na ktorej môžete zdieľať váš obsah. Skladá sa z hlavnej stránky a podstránok, ktoré majú špecifické URL adresy. Webové stránky sa skladajú z textov, obrázkov, rôznych formulárov, poprípade môžu zahŕňať aplikácie. Primárnym účelom webov je buď predaj tovarov, služieb, poskytovanie digitálneho obsahu alebo tvorba portfólia respektíve blogu.

Čo je e-shop?

E-shop je webstránka ako každý iná s tým rozdielom, že je primárne určená na predaj tovarov a služieb. Zvyčajne zahŕňa objednávkovú formu a prepojenie na platobné terminály.

Čo je URL adresa?

URL je unikátna adresa stránky nachádzajúca sa pod doménou. Dve rôzne podstránky nemôžu mať jednu URL adresu. Príklad URL – https://www.priklad.sk/stranka.html
URL adresa je zložená z protokolu (https), identifikátoru webu (www), názvu domény (priklad), doménovej prípony (.sk) a názvu podstránky (stranka).

Na čom je založená web stránka - doména, hosting, kód stránky
Obrázok od: Freepik

Na čom je založená web stránka?

Web stránka sa skladá z 3-och základný vecí. Každá je významná a web bez nej nemôže fungovať. Prvou je doména (zjednodušene názov stránky), druhou je hosting (sídlo, kde je web uložený) a treťou sú súbory web stránky (jedná sa o kód webu).

Čo je doména?

Doména určuje lokalitu webu. Po zadaní jej názvu do webového vyhľadávača sa automaticky načíta web stránka. Doména sa skladá z názvu web stránkyprípony, ktorá špecifikuje štát (napríklad .sk pre Slovensko, .cz pre Česko) poprípade spoločnosti (.com pre company, .org pre organizáciu, eu pre Európsku úniu) alebo ďalšie zamerania (.net, .online., .help).

Čo je hosting?

Hosting je úložný priestor pre internetovú stránku. Weby sú ukladané na servery so špecifickými IP adresami. Server je niečo ako počítač s tým, že je navrhnutý tak, aby bol výkonovo a energetický efektívny. Hosting si môžete kúpiť od hostingového poskytovateľa.



Rada s výber hostingu. Aký hosting zvoliť?

Pri výbere hostingu hrá úlohu cena a kvalita. Pri parametroch sledujte či má hosting neobmedzený prenos dát, aký má veľký úložný priestor (údávané v magabytoch / gigabytoch), počet e-mailových adries, PHP limit (512MB alebo viac), priestor v MYSQL databázach a či má SSL certifikát zadarmo. Porovnajte parametre a vyberte ten najlepší.

Na Slovensku sú známe hostingové služby ako Wedos, Websupport, Exohosting, Webhouse. Ja osobne má skúsenosti s Wedos-om a Websupport-om, a som spokojný.

Čo je SSL. Musím ho mať?

SSL je https protokol respektíve certifikát, ktorý vyjadruje, že váš web je zabezpečený a internetové spojenie medzi webstránkou a prehliadačom je šifrované. Väčšina hostingov ponúka zadarmo Let’s Encrypt certifikát. SSL je v dnešnej dobe už štandard a ak chcete, aby bol váš web vyhľadateľný na internete, tak ho musíte mať.

Potrebujem programátora na tvorbu webu?

Nie, v dnešnej dobre existuje veľa kvalitných aplikácií, ktoré vám vytvoria internetovú stránku bez znalosti kódovania. Pokiaľ sa jedná o firemný web proprípade e-shop tak ten viete vytvoriť v CMS systémoch alebo web tvoričoch. V prípade, že chcete vytvoriť webovú aplikáciu s funkciami na mieru, tak potom programátora budete potrebovať.

Čo je CMS?

CMS (content management system) je aplikácia určená na tvorbu webových stránok. Vďaka nej môžete aj bez znalosti kódovania tvoriť, upravovať a prídávať obsah na stránky alebo blogové príspevky. Medzi najznámejšie CMS patria WordPress, Joomla, Drupal, Magento. Výhodou CMS je pravidelná aktualizácia systému, tém a pluginov, čiže sa nemusíte báť, že váš web bude neaktuálny alebo zastaralý. Cez pluginy môžete zadarmo pridať pokročilé doplnky (kontaktné formy, SEO nástroje, slidery, galérie atď.), ktorých programovanie na mieru by inak stálo stovky až tisíce eur.

Čo je web builder alebo tvorič webov?

Web builder alebo po slovensky povedané tvorič web stránok je aplikácia, ktorá vám pomôže bez technických zručností vytvoriť web. Pracujete v jednoduchom editore, v rámci ktorého vkladáte texty, obrázky a pridávate funkcie. Samozrejme ako každý program aj tento sa musíte naučiť ovládať. Je to, ale zďaleka jednoduchšie ako programovanie. Praktickou ukážkou web builder-u je napríklad wix, weebly. Na Slovensku je známy shoptet alebo web tvorič od websupportu.



Prečo nepoužiť tvorič web stránok alebo web builder?

Tvoričom webstánok alebo e-shopov sa určite zďaleka vyhnite. Takto vytvorený web je limitovaný len na jedno miesto. V prípade, že nebudete spokojný s hostingom alebo jeho cenou (môže byť o stovky percent vyššia ako pri CMS) tak si vašu stránku nikde inde neprenesiete.  Web alebo e-shop tvoriče majú výrazne okresané možnosti. Niektoré extra funkcie webu jednoducho nebude možné pridať. Optimalizácia pre vyhľadávače je pri nich tiež limitovaná. Taktiež treba dávať pozor na rýchlosť a technické parametre serverov. Pomalé weby nepredávajú.

Aké programovacie jazyky sa používajú pri kódovaní webového fontend-u a backend-u?

Front-end je vizuál webstránky a back-end jeho fungovanie. Pokým front-end je založený napríklad na HTML, CSS, React, Angular programovacích jazykoch, tak back-end používa Python, PHP, Javascript, Ruby, Nodejs, Rust atď. Ak máte záujem nakódovať online aplikáciu na mieru, tak na jej vývoj budete s veľkou pravdepodobnosťou potrebovať python programovací jazyk.

Návod na tvorbu WordPress stránky

Ako vytvoriť web stránku?

Určite začnite kúpou domény a hostingu u hostingovej spoločnosti. Po prihlásení sa do ich administrácie skúste pohľadať sekcie CMS alebo web tvoričov. V prípade výberu CMS, zvoľte inštaláciu a potom cez poskytnutú URL (napr. https://nazovstranky.sk/wp-admin) začnite upravovať obsah stránky. Ak neviete čo robiť tak si prečítajte tento online tutorial tvorby WordPress webu alebo pozrite youtube postupy.

Ako vytvoriť e-shop?

Vytvoriť e-shop môžte tromi rôznymi metódami. Prvou možnosťou je použitie spoplatnených online aplíkácií  ako Shoptet, Wix, Shopify. Druhou je inštalácia CMS systému ako WordPress s pluginom Woocommerce, BigCommerce alebo Magento. Nakoniec si e-shom môžete dať nakódovať na mieru. Každá z týchto možností má svoje výhody a nevýhody, ale zlatou strednou cestou sú CMS stránky, keďže ich môžte vytvoriť zadarmo a poskytujú široké množstvo doplnkov na zlepšenie vášho e-shopu.

Ako dlho trvá vytvorenie web stránky?

Jednoduché weby sa dajú vytvoriť za pár hodín, zložitejšie vám zaberú týždne alebo až mesiace. Všetko závisí od počtu úkonov (písanie textov, dizajn na mieru) potrebných pre tvorbu webu. Skúsenosti programátora hrajú tiež veľkú úlohu, keďže to čo trvá odborníkovi hodinu, nováčik možno nezvládne ani za celý pracovný deň.

Webstránka a jej cena. Koľko stojí vytvorenie webu na mieru?

V prípade, že chcete nechať technickú prácu na vytvorení vašej novej web stránky na niekoho iného, tak treba zohľadniť, že každá firma má svoj vlastný cenník. Nie je zlé osloviť viacero spoločností a vybrať si tú najlepšiu ponuku. Ak nie ste náročný a jednoduchá webová stránka je všetko čo potrebujete, tak tá by vás mohla vyjsť na 400 eur. Ak chcete dizajn webu na mieru, seo optimalizáciu, profesionálne fotky a texty tak tu sa už bude cena pohybovať okolo 1500 eur. Vytvorenie e-shopu na mieru vás bude stáť aj viac ako 1500 eur, keďže implementácia platobných brán alebo objednávkových modulov býva náročnejšia. Celková cena závisí tiež od počtu vytvorených stránok a produktov vložených do databázy.



Prečo moja webstránka alebo e-shop nie je úspešný?

Dôvodov môže byť viacero. Buď je váš web pomalý, má nevhodný textový obsah, nie je intuitívny (má zlý UX dizajn) alebo jednoducho nikoho nezaujíma a nikto o ňom nepíše. Technikám a praktikám ako zabezpečiť, aby e-shopy predávali sa venujú SEO špecialisti.

Čo je SEO optimalizácia?

SEO (search engine optimization) je proces ako zlepšiť vyhľadateľnosť webstránky vo vyhľadávačoch ako Google, Bing alebo Yahoo. Zvyčajne ide o analýzu kľúčových slov, technické zlepšenie webu, získavanie kvalitných spätných odkazov alebo spravovanie a pravidelné vedenie sociálnych sietí.

Prečo je rýchlosť webu dôležitá?

Tak ako v obchodných vzťahoch funguje konkurencia, podobne to nie je iné ani pri web stránkach. V prípade, že váš web má podobný obsah ako web vášho konkurenta a je pomalší, tak jeho pozícia bude pochopiteľne nižšia vo vyhľadávačoch  ako Google alebo Bing.

Moja webstránka je pomalá. Ako ju zrýchlim
Zdroj: storyset

Moja webstránka je pomalá. Ako ju zrýchlim?

Toto je práca pre programátora alebo IT odborníka. Na začiatok je nutné analyzovať samotný web a server. V niektorých prípadoch možno stačí len optimalizovať veľkosť obrázkov a minimalizovať css/jvascript kód, v iných prípadoch je nutné vyhodiť alebo prepísať kód, ktorý web spomaľuje. Pri CMS-stránkach ako WordPress existujú cache pluginy, ktoré tieto veci urobia automaticky za vás.

Jednou z pokročilých metód zrýchlenia stránky je použitie CDN (content delivery network) od napríklad cloudflare. CDN dokáže sprostredkovať statický obsah vašej webstránky internetových používateľom v blízkosti ich bydliska vďaka geografický výhodne rozmiestneným serverom. Toto zrýchli prenos dát a zníži mieru odchodov užívateľov z pomalej stránky.

Pri serveroch je možné nainštalovať rôzne kompresné doplnky ako GZIP, ktoré vedia zredukovať čas prenosu súborov medzi serverom a návštevníkovým prehliadačom. Vyššia verzia PHP tiež dokáže zlepšíť rýchlosť webu.

Aké formáty obrázkov pridať na web?

Ideálne načítanie webstránky je do 2-och sekúnd. Ak sa, ale v jej obsahu nachádzajú obrázky s vysokým rozlíšením, ktoré majú tisíce pixelov, tak potom sa jej doba náčítavania značne zvyšuje. Tomto sa vyhnete ak znížite rozmer obrázkov a použijete moderné súborové formáty ako .webp alebo .avif, ktoré sú špeciálne navrhnuté na rýchle načítanie obrázkov. Na vygenerovanie týchto formátov potrebujete webp konverter.

Je potrebné aby mala webstránka pekný dizajn?

Ako sa hovorí, obal predáva. Vizuálne pekná webstránka, ktorá je profesionálne nadizajnovaná dokáže u zákazník vzbudiť dôveru a odhodlanie nakúpiť. Pekné webstránky sú zvyčajne intuitívne nadizajnované, čiže zákazníci z nich neodchádzajú čo pozitívne vplýva na predaje alebo SEO. Zastaralé a škarené weby zvyčajne nefungujú dobre na tabletoch alebo mobiloch čo vedie k nižšej návštevnosti.

Čo je SEO optimalizácia a prečo ju potrebujem aby moja stránka bola úspešná a predávala

Je text potrebný na webstránke?

Textový obsah je kráľ. Tak odborníci v SEO vyzdvihujú dôležitosť kvalitných textov na stránke. Google, Yahoo alebo Bing sú textové vyhľadávače, čiže kvalitný text je podstatný pri hodnotení vašej stránky v týchto vyhľadávačoch. Ak chcete aby bol váš web úspešný, tak najmite copywritera, ktorý vám pripravý profesionálne texty na mieru odpovedajúce SEO štandardom.

Čo je responzívny dizajn webu?

Rosponzivita alebo škálovateľnosť predstavuje možnosť prispôsobiť sa určitému tvaru. V prípade webstránok ide o rozlíštenie mobilného telefónu, notebooku alebo tabletu. Každé toto zariadenie ma inú výšku a širku displeya a ak chcete, aby bol váš web použiteľný na týchto zaradeniach, tak musí byť správne nakódovaný. Najjednoduchším spôsobom zfunkčenia responzivity je cez CSS kód, ale Javascript zvládne túto úlohu tiež.

Ak s niekým potrebujete prekonzultovať váš nový webový projekt, tak nás môže kontaktovať.

Zdieľaj článok:
ARGO
ARGO

Výbery najlepších aplikácií, filmov, hier a hudby. V prípade, že chcete mať vašu vlastnú top 10-ku na Argu, tak nám napíšte na www.argo.sk@gmail.com